Legepatrulje

På Filstedvejens Skole har vi en velfungerende legepatrulje, som spiller en afgørende rolle i skolegården. Legepatruljen består af cirka 50 elever, der er uddannede som instruktører med det formål at skabe leg og aktivitet for de yngre elever i frikvartererne. Disse ældre elever fungerer som forbilleder, der inspirerer de yngre skolekammerater til at glæde sig til frikvartererne med sjove og engagerende lege, der styrker både bevægelse, trivsel og ikke mindst venskaber på tværs af årgange.

Legepatruljen udfører et vigtigt job ved at fremme fysisk aktivitet blandt de yngre elever, som ser op til de ældre elever og hurtigt deltager i de forskellige lege. Denne interaktion bidrager ikke kun til øget fysisk aktivitetsniveau, men også til at skabe stærke sociale bånd mellem elever på tværs af årgange. Alt for mange børn får ikke tilstrækkelig motion, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive mindst en time om dagen. Desværre når kun halvdelen af danske skolebørn op på det anbefalede niveau, og antallet af overvægtige børn og unge er stigende.

Ved at fremme legen i frikvartererne, styrker vi ikke blot elevernes fysiske sundhed, men også deres mentale velbefindende og sociale fællesskab. Legepatruljen er derfor en essentiel del af skolens arbejde med at skabe en sund og aktiv hverdag, hvor eleverne knytter nye venskaber på tværs af årgange og bidrager til et stærkere fællesskab.