Principper for elevplaner på Filstedvejens skole
Der laves på Filstedvejens skole elevplaner med udgangspunkt i gældende lov samt ”En guide til arbejdet med elevplaner” (Aalborg kommune)
Det overordnede mål med elevplanen er således:
At styrke den løbende evaluering af elevens udbytte af undervisningen
- At styrke samarbejdet og dialogen mellem skole og hjem
- At bidrage til at kvalificere drøftelsen af, hvordan der fremadrettet kan støttes op om undervisningen af eleven fra både skolens og forældrenes side – samt fastholde aftaler herom.
I arbejdet med at implementere elevplaner som en naturlig del af undervisningen har vi valgt at arbejde ud fra følgende værdier:
- Elevplanen skal støtte elevens læreproces
- Elevplanen indeholder det der lige nu har størst betydning for elevens udvikling
- Eleverne ved, hvad de bliver vurderet i forhold til
- Elevplanen er udgangspunkt for dialog
På Filstedvejens skole fra skoleåret 2008/2009:
Der laves hvert år en overordnet plan, der både er et statusbillede og er fremadrettet:
- Elevplanen indeholder aftaler om, hvordan elev, lærere og forældre kan medvirke til at eleven når sine læringsmål
- Elevplanen udarbejdes i forbindelse med første skole/hjem-samtale, og hjemsendes en uge før samtalen
- Den overordnede elevplan justeres og tilrettes i forbindelse med anden skole/hjem-samtale
- Elevplanen laves i SkoleIntra og de færdige elevplaner vises på ForældreIntra (hjemsendes i papirudgave til de forældre, der måtte ønske det)
- Der er udarbejdet 4 modeller til anvendelse i bh. klasse, 1-3. klasse, 4-6. klasse og 7-9. klasse
- Elevplanen indeholder – som det mindste – beskrivelser fra dansk, matematik, engelsk (fra 3. klasse) samt den sociale læseplan
- Elevplanen giver en beskrivelse af elevens aktuelle faglige, personlige og sociale niveau
- Elevplanen indeholder resultater af den løbende evaluering
- Elevplanen indeholder beslutninger, der træffes for at følge op på evalueringens resultater (holddannelse, undervisningsdifferentiering, nationale test)
- Elevplanen suppleres med dokumenterende materiale (portfolio, logbog eller andet)
Succeskriterier:
- Eleverne oplever ”at være med” i egen proces (tager udgangspunkt i elevsamtalen)
- Lærerne oplever at få hjælp til at tilrettelægge målrettet undervisning
- Forældrene oplever at få et klart billede af, hvordan eleven er fagligt, personligt og socialt i skolen
- Elev, forældre og lærere samarbejder om elevens fortsatte udvikling
Der arbejdes videre med at få elevplanen til:
- At blive en integreret del af undervisningen
- At vise det overordnede ”billede” af den samlede evaluering
Vedtaget i skolebestyrelsen den 10. juni 2008