Princip for ændring af klassesammensætningen på almenområdet

Princip nummer: 2B
Navn på princip: Princip for ændring af klassesammensætningen på almenområdet.

Det ønskes, at ændringer af klassesammensætninger skal medvirke til at skabe mere velfungerende og ligeværdige klasser som vurderes at kunne fungere både fagligt og socialt - både for den enkelte elev og hele årgangen.

Økonomi kan være en afgørende faktor heri, men vurderingen skal altid være baseret på pædagogiske overvejelser og argumenter.
Skolen vil løbende sikre information til elever og forældre - både forud for og under processen.
Ændringer af klassesammensætning er ledelsens beslutning - dog skal skolebestyrelsen orienteres herom forud for beslutningen.

Retningslinjer under princip
Enhver ændring af klassesammensætningen skal ske jf. princip 2A (link til princip 2A) og specifikt på baggrund af de pædagogiske overvejelser for klassedannelse for 7. årgang.

Klasserne dannes ud fra følgende præmisser

• pædagogiske hensyn såsom elevernes faglige og sociale forhold, ressourcer og særlige behov.
  • skabe homogene klasser ift. køn og klassestørrelser.
  • særlige individuelle hensyn, som skolen er orienteret om

Klassedeling

Klassedeling sker jf. regler i Folkeskoleloven - dvs. klassedeling finder sted, når klassestørrelsen på en årgang overstiger 28 elever pr. klasse ved skoleårets start og der ikke er en dispensation fra Skoleudvalget.

Klassesammenlægning

Klassesammenlægning kan ske i de tilfælde, hvor et faldende elevtal får indflydelse på de pædagogiske, faglige, sociale eller økonomiske forhold.
Klassesammenlægningen skal som udgangspunkt påbegyndes i god tid og ske til skoleårets start.
I særlige tilfælde - hvor der jf. ovenstående er akut behov for at sammenlægge klasser - og dette ikke kan afhjælpes ved øget holddeling - kan det ske i løbet af en skoleår med kort varsel.

Klasseændring

Klasseændring kan ske i de tilfælde, hvor de pædagogiske, faglige eller sociale forhold ikke er med til at sikre velfungerende og ligeværdige klasser på årgangen, samt ved stor uligevægt i antal elever mellem de enkelte klasser på årgangen.
Klasseændring skal som udgangspunkt påbegyndes i god tid og ske til skoleårets start.

Skolebestyrelsen orienteres altid forud for påbegyndelse af processen og præsenteres, på
forlangende, for en evaluering af hvert forløb.
Dette princip revideres første gang ved udgangen af skoleåret 16/17 sammen med princip
2A.