Princip for forældrenes deltagelse i undervisningen

Princip nummer: 8
Navn på princip: Princip for forældrenes deltagelse i undervisningen

Filstedvejens skole ønsker at medinddrage forældrenes viden, kompetencer og ressourcer i
skoleforløbet til gavn for elevernes faglige, sociale eller dannelsesmæssige udvikling.
Ønsker forældrene deltagelse i den daglige undervisning på eget initiativ, planlægges dette
med klasses team forud.

Retningslinjer under princip:
Forældre kan deltage eller medinddrages i undervisningsforløb og fritidstilbud på Filstedvejens Skole efter følgende retningslinjer:

• Forældre er velkomne til at deltage i deres barns undervisning efter forudgående aftale med læreren, hvor formålet med deltagelsen aftales. Deltagelse i pædagogiske aktiviteter fordrer klar afstemthed mellem forældre og pædagogiske medarbejdere under hensyn til den samlede elevgruppes tarv.
  • Forældrenes tilstedeværelse i undervisningen må ikke have karakter af overvågning af læreren, dennes undervisning eller elever.
  • Ved ekskursioner, lejrskoler mv. er det lærerne, der vurderer behovet for forældredeltagelse og hvilke roller/formål deltagelsen har.

Ved uklarhed mellem forældre og medarbejdere, er det ledelsen, der vurderer og afgør om
forældrene deltager eller ej.
Princippet revideres som minimum ved hver ny skolebestyrelses tiltræden.