Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Princip nummer: 5A
Navn på princip: Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Ønsket tilstand:

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældre i samarbejde tager
ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever
trives og bliver så dygtige som de kan.

Retningslinjer under princip
Princippet bør være tydeligt i al kommunikation mellem skole og hjem og bør af alle parter
opleves som anerkendende, åben og respektfuld.

Skolens ansvar:

• Den enkelte mødes af engagerede og imødekommende medarbejdere, der agerer velforberedte og professionelle.
  • Læringsmiljøet vil opleves som respektfuldt, tolerant og med plads til forskellighed, hvor der tales i en anerkendende tone og er kontinuerligt fokus på den enkelte elevs motivation.
  • Der er altid fokus på den enkelte elevs fællesskaber i skolen for at styrke den sociale og dannelsesmæssige udvikling hos eleven.
  • Skolen informerer hurtigst muligt på en inkluderende måde relevante parter, hvis der opstår faglige og trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra skolens forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for alle parter.

Forældrenes og elevens ansvar:

• Der skal gives orientering til skolen om væsentlige forhold i familien, der har betydning for elevens skolegang.
  • Ved utilfredshed med forhold omkring elevens skolegang, tager man altid direkte kontakt til de involverede medarbejder med henblik på en løsning af problemet. Hvis der ikke findes en løsning på den måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til afdelingslederen for det pågældende team.
  • Forældrene retter henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, strategier og ordensregler, som bestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn udenfor skoletiden, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andets barn forældre med
  • henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

Procedure / revision

Princippet evalueres på første skolebestyrelsesmøde i en nystiftet skolebestyrelse.