Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for elevens fritagelse fra undervisningen

Princip nummer: 10A
Navn på princip: Princip for elevens fritagelse fra undervisningen


Ønsket tilstand:

Det ønskes altid på Filstedvejens skole, at alle elever er tilstede i al undervisning på skolen,
da stabilitet og kontinuitet er afgørende faktorer for både den enkelte elev og den samlede
klasses faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.


Retningslinjer under princip:

For at bevare den gensidige respekt mellem skole og hjem og opretholde kvaliteten af
undervisningen skal elevernes fravær fra den planlagte undervisning begrænses mest
muligt.

Som udgangspunkt bør elever ikke holde ferie uden for de planlagte skoleferieperiode.

Ansøgning om fravær skal vurderes i forhold til barnets faglige og sociale udbytte. Det sker
bl.a. gennem en vurdering af fraværsårsag, barnets udbytte af den aktivitet, der udløser
fraværet, og de faglige og sociale konsekvenser ved ikke at deltage i undervisningen.

Det er forældrenes ansvar at sikre, at eleven opretholder sit faglige niveau og gør en særlig
indsats for at eleven indhenter det forsømte.
Skolen udarbejder ikke særskilt undervisningsmateriale i forbindelse med fravær.
 

I tilfælde, hvor elever søges fri fra undervisningen, gælder følgende retningslinier.

  • Forespørgsler om frihed af op til tre dages varighed kan gives af kontaktlæreren efter
  • skriftlig anmodning i kontaktbogen.
  • Forespørgsler om frihed uden for skolens ferieplan over tre dages varighed kan gives
  • af skolens ledelse efter ansøgning: Blanket til ansøgning om fritagelse
  • Forespørgsler om fritagelse for undervisning/fag grundet religion, kultur eller andre årsager rettes skriftligt til årgangens nærmeste leder.

Fravær, uanset årsag, registreres som fravær og ansøgningen opbevares i elevens mappe.


Procedure / revision

Princippet revideres som minimum i hver bestyrelsesperiode.