Princip nummer: 12
Navn på princip: Princip for den åbne skole
Ønsket tilstand:
Den åbne skole skal, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen,
motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.
Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med det omgivende samfund, styrke den lokale
sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder samt
samfundets diversitet.
Samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund skal bidrage til at opfylde de faglige
læringsmål sikre en varieret skoledag for eleverne. Koblingen mellem teori og praksis skal
bidrage til at fremme elevernes motivation og trivsel.
Retningslinjer under princip
Samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund kan både bestå af aktiviteter i den
fagopdelte undervisning og aktiviteter i den understøttende undervisning.
Samarbejde med foreningslivet sker på alle årgange og skal bl.a. bidrage til at introducere
eleverne til foreningslivet.
Samarbejdet med ungdomsuddannelser skal se som en naturlig og integreret del af
undervisningen og skal bl.a. bidrage til at introducere eleverne for en bred vifte af
fremtidsmuligheder.
Samarbejdet med erhvervslivet skal dels sikre en kobling mellem undervisningen og den
praktiske anvendelighed og dels introducere eleverne for en bred vifte af
fremtidsmuligheder. Samarbejdet med erhvervslivet fremmer elevernes virkelyst, er
springbræt for innovationsevne og entreprenørskab og styrker uddannelses-, erhvervs- og
arbejdsmarkedsorientering.
Inddragelse af udefrakommende personer i undervisningen kan ske ud fra vurderingen af, at
deres deltagelse højner kvaliteten og de bidrager med kompetencer, som ikke er på skolen.
Det tilstræbes at inddrage forældre i planlægning og gennemførelse af aktiviteter knyttet til
den åbne skole.
Aktiviteterne i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund er organiseret efter
klare aftaler, ansvarsfordeling og med en høj sikkerhed for alle elever. Som hovedregel
aftales større og bindende samarbejdsaftaler med skolens ledelse.