Princip nummer: 5C
Navn på princip: Princip for forældremøder og skole/hjem-samtaler
Ønsket tilstand:
Målet for forældremøder og skole/hjem-samtaler er at danne grundlag for at skabe læring og trivsel for den enkelte elev og for skolens elever.
Der skal skabes et fundament af tillid og gode relationer mellem skolens medarbejdere og forældrene.
Det skal tilstræbes, at dialogens omdrejningspunkt er opnåelse af mål for elevens faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
Skolen forventer at alle børn er repræsenteret på disse møder.
Retningslinjer under princip:
Forældremøder:
Der afholdes ét forældremøde årligt.
Dagsorden, indhold og form til forældremødet skabes i samarbejde mellem klassens team, eleverne og forældrerådet.
Fokus for mødet er den samlede klasses/samlede årgangs faglige og sociale trivsel.
Skole/hjem-samtaler (læringssamtaler):
Der bør afholdes 2 skole-hjem-samtale pr. år. Den ene af disse samtaler kan have en anden form.
På 8. og 9. årgang afholdes 1 skole-hjem-samtale.
Samtalen bør omfatte relevant pædagogisk personale og forældre. Eleven bør deltage i skole/hjem-samtalen (læringssamtale). Det kan fraviges, hvis de pædagogiske medarbejdere vurderer dette. I alrum 4 deltager eleverne som udgangspunkt ikke.
Fokus for mødet er det enkelte barns faglige og sociale trivsel.
Min Uddannelse, nationale testresultater, trivselsundersøgelser og lignende fungerer som grundlag for mødet.
Procedure / revision
Princippet evalueres ved strategiske ændringer i skole/samarbejdet på Filstedvejens skole
eller senest på første skolebestyrelsesmøde i en nystiftet skolebestyrelse.